Українські молочні компанії можуть не лише адаптуватися до європейських стандартів, але й гідно конкурувати на ринку ЄС. Яскравий приклад — молочна компанія "Волошкове поле", яка у 2024 році суттєво розширила свою присутність в Європі. Як проходить інтеграція українського молочного бізнесу на європейські ринки і яка стратегія виявилась найефективнішою? Про це у своєму інтерв'ю розповідає генеральний директор компанії "Волошкове поле" та голова Євроінтеграційного комітету СМПУ Андрій Табалов. Як вдалося розширити географію продажів в ЄС, яка продукція підкорила європейських споживачів і які цілі поставлені на поточний рік, поговоримо далі в інтерв'ю.
— В кінці року ви заявили, що в 2024 році МК "Волошкове поле" почала постачання в ЄС. Розкажіть детальніше, в які країни вдалося збільшити постачання?
Для молочної компанії "Волошкове поле" 2024 рік дійсно став євроінтеграційним. Ми довго працювали над тим, щоб розширити географію нашого експорту і почати постачати продукцію в країни Європейського Союзу, і в 2024 році це сталося.
Знаковим подією, що дозволило збільшити експорт, стало отримання єврономера нашим підприємством — Первомайським МКК (входить до складу МК "Волошкове поле" — ред.) наприкінці 2023 року. У січні 2024 року ми почали перші постачання. Акцент зробили на нашій відомій торговій марці, а саме згущенці під ТМ "Хлопчик". За результатами цього року можу сказати, що зараз ми постачаємо продукцію в більш ніж 10 країн ЄС (Німеччина, Польща, Чехія, Італія, Іспанія, Болгарія та інші) і в деяких країнах маємо по кілька дистриб'юторів, це країни Балтії.
Це рішення позитивно вплинуло на обсяги експорту наших молокопереробних підприємств, який в цілому зріс на 15% у 2024 році.
Пріоритетом по експорту в найближчий час ми вважаємо посилення присутності нашої молочної продукції на ринках ЄС та розвиток ринку США. Глазуровані сирки, кисломолочні сири та вершкове масло мають потенціал зацікавити американських споживачів.
— Які європейські країни ви вважаєте найбільш перспективними для вашого бізнесу?
Найбільш перспективними країнами для нас є центральні країни ЄС, де проживає найбільше українців: Німеччина, Польща, Болгарія та країни Балтії.
За результатами 2024 року, найбільші обсяги по згущенці зробили саме дистриб'ютори з Німеччини, Польщі та країн Балтії. Але ми тільки почали, тому побачимо, які будуть результати в цьому році.
— Європейцям подобається українська згущенка?
Спочатку у нас були сумніви, ми думали, як сприймуть наш товар європейські споживачі? Чи сподобається асортимент? Як виглядатиме ТМ "Хлопчик" на полиці серед інших брендів, адаптованих під європейського споживача? І можемо сказати, що всі відповіді на вищезазначені питання дуже позитивні. Згущенка від ПМКК сподобалася європейцям і поступово займає свою нішу, витісняючи конкурентів.
Європейці полюбили м'яку упаковку Дой-пак більше, ніж стандартну залізну банку, і ми були вражені цим. Також дуже добре себе показала "Іриска" у скляній банці 500гр, оскільки люди бачать, що саме вони купують, і за яку ціну.
Також ми бачимо, що високим попитом користується згущене безлактозне молоко, яке на сьогодні випускає тільки ПМКК. Сподобалася європейським споживачам і згущенка з ваніллю, згущенка з какао та кавою! Це наша "фішка", наш крутий асортимент, і він сам говорить за себе.
– Наскільки європейський ринок виправдав очікування? З якими країнами працює підприємство і які ваші плани на 2025 рік? Наступна експансія?
Рішення про експорт згущенки в країни ЄС виявилось дуже позитивним і виправдало всі очікування. Плани на 2025 рік – оптимістичні. Ми хочемо вдосконалити наші продажі з уже існуючими партнерами, а також розширити географію продажів на ринках інших країн ЄС, донести кожному, що згущенка від ПМКК – найкраща, і смак у неї "як у дитинстві".
Для цього, зокрема, будемо продовжувати активно брати участь у різних професійних виставках, оскільки цей формат також виправдав себе. Хотілося б зазначити, що в жовтні 2024 року ми брали участь у виставці SIAL Paris 2024, і в цьому році плануємо активно брати участь у виставці Anuga 2025 року в Кельні. Ці виставки – це певна міжнародна платформа, що визначає статус компанії, яка дозволяє спілкуватися з партнерами, визначати нові горизонти та укладати нові контракти.
– Постачання яких саме позицій ви плануєте нарощувати в країни Європейського Союзу в найближчому майбутньому?
Ми можемо експортувати тільки два види продукції від Первомайського МКК — це згущенка в широкому асортименті та різній фасовці (370 залізна банка, дой-паки вагою 290 гр, 440 гр, 1000 гр, рукав 3-4 кг і т.п.) і вершкове масло 82,5% жирності, вагове та фасоване (180-200гр).
Ще хотілося б зазначити, що надходить дуже багато дзвінків від європейських партнерів щодо закупівлі сухого знежиреного молока та сухої сироватки. Цей товар завжди користується попитом у клієнтів з ЄС, і обсяг експорту цього товару залежить виключно від ціни на ринку. Ми працюємо над тим, щоб у нас була можливість постачати сухе знежирене молоко та сироватку на ринок ЄС у 2025 році, готуємося до цього.
— У 2024 році ви планували відкрити молочну ферму в Черкаській області і анонсували поступовий перехід до побудови повного циклу виробництва. Від власної молочної сировини до готової молочної продукції. Чи відмовилися ви від цих намірів? І чекати відкриття цього нового напрямку бізнесу в 2025 році?
Ми від планів не відмовилися. Більше того, нова ферма вже введена в експлуатацію. Цей проект ми реалізуємо