Комісія з проведення аудиту в Національному антикорупційному бюро України 18 листопада затвердила критерії та методику для оцінки ефективності роботи бюро. Про це повідомили в Секретаріаті Комісії, передає УНН.
Деталі
Аудит охоплюватиме період з 6 березня 2023 року (дата призначення чинного директора) до 18 листопада 2024 року (дата затвердження критеріїв і методики). Затверджений аудиторами документ визначає цілі, принципи, процедури проведення оцінки та визначення фінального висновку щодо ефективності діяльності НАБУ, а також критерії оцінки.
“Під час першого аудиту Комісія визначила об'єктивні критерії та з нуля розробила методику для оцінки ефективності роботи НАБУ за період більше ніж півтора року. Визначення об'єктивних критеріїв для вимірювання ефективності, особливо для такої організації, як НАБУ, пов'язане з суттєвими труднощами, адже не існує єдиного, міжнародно визнаного переліку орієнтирів для оцінки ефективності антикорупційного органу. Ми зосереджуємося на об'єктивних висновках і дієвих рекомендаціях для вдосконалення процесів, а не лише на оцінці успіху чи невдачі”, - зазначив голова Комісії з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності НАБУ Роберт Вестбрукс.
Критерії та методика визначають п’ять вимірів ефективності, за якими буде оцінюватися діяльність НАБУ, а саме:
- виявлення та розслідування високопоставленої корупції - основним показником ефективності НАБУ є кількість та якість розслідування високопоставленої корупції. Проте на практиці кількість обвинувальних вироків за справами НАБУ критично низька в порівнянні з кількістю розслідуваних справ. На думку експертів, НАБУ "захлинулося" у своїх справах, оскільки розслідує неприоритетні, а іноді піарно-політичні справи, чим паралізує свою роботу. Крім того, гучні обвинувачення НАБУ та САП часто закінчуються виправдальними вироками, як це було у справі проти екс-міністра інфраструктури Володимира Омеляна, якого детективи публічно звинуватили у злочинах, але не змогли довести його провину в суді.
- добродійність, підзвітність та прозорість - ефективні внутрішні та зовнішні механізми контролю, які регулюють розгляд заяв про протиправні дії працівників НАБУ, та своєчасне інформування про діяльність і досягнення, за умови належного захисту інформації з обмеженим доступом, розголошення якої може зашкодити розслідуванню. Водночас правозахисники б’ють тривогу через систематичні порушення з боку детективів НАБУ та прокурорів САП презумпції невинуватості.
- керівництво, стратегія та управління ресурсами - системи управління знаннями та інформацією для прийняття обґрунтованих рішень, ретельні процеси внутрішнього моніторингу та оцінки, раціональне розподілення технічних і матеріальних ресурсів. Водночас НАБУ “славиться” своїми закупівлями, наприклад, детективи хотіли закупити кондиціонери з обігрівом на майже 1,3 мільйона гривень, тоді як влада та міжнародні організації попереджають про складну енергетичну ситуацію цієї зими. Крім того, бюро витратить понад 50 тисяч гривень на закупівлю трьох портативних метеостанцій. І це лише кілька прикладів. Більше того, нещодавно НАБУ займалося внутрішніми суперечками з уже колишнім першим заступником директора бюро Гізо Углавою, звинувачуючи його в порушеннях під час виконання прямих обов’язків. Углава у свою чергу заявив, що НАБУ є політично ангажованим органом, який знаходиться під впливом сторонніх осіб.
- міжвідомча взаємодія - злагоджене та функціональне співробітництво з ключовими національними партнерськими інституціями. Особливу злагодженість бюро демонструє в роботі з іншими антикорупційними органами. Як показує практика, створені “одним задумом” антикорупційні органи закривають очі на порушення одне одного. Наприклад, НАПК фіксує конфлікт інтересів при замовленні детективами НАБУ експертиз у дружніх приватних структурах, зокрема це стосується ТОВ “ЕС ЕНД ДІ”. Але незважаючи на фіксацію, НАПК утримується від перевірок.
· міжнародне співробітництво – активне міжнародне співробітництво для захисту доказів. Варто зазначити, що в тіньовому звіті до розділу 23 “правосуддя та фундаментальні права” звіту Європейської комісії по Україні за 2023 рік вказано, що в ряді судових справ фіксувалися порушення принципу презумпції невинуватості з боку детективів НАБУ, які в публічних коментарях та інтерв’ю фактично “призначали” фігурантів винними. Однак на такі зауваження з боку партнерів в НАБУ не реагують.
Зазначимо, що на минулому тижні Рада громадського контролю розкритикувала незалежний аудит в НАБУ через те, що досі не були опубліковані критерії і не зрозумілі його кінцеві терміни. У СОК навіть вирішили створити робочу групу, щоб дослідити механізм і порядок проведення перевірки.
Саме після заяви Ради громадського контролю в Комісії заявили, що затвердили критерії та методику аудиту.
Нагадаємо
В НАБУ 3 жовтня нарешті розпочався зовнішній незалежний аудит. Міжнародні експерти, які будуть проводити перевірку роботи детективів, провели в Києві закриту зустріч з представниками громадських організацій та іншими представниками суспільства, які працюють в сфері запобігання та боротьби з корупцією. На цій зустрічі антикорупційні активісти та адвокати висловили занепокоєння щодо ефективності розслідувань і прозорості роботи НАБУ.
Отримавши необхідні документи, іноземні аудитори виїхали з України, щоб розробити та затвердити критерії та методику проведення оцінювання.
Додамо
В останній час у суспільства накопичилося багато питань щодо роботи детективів НАБУ. Зокрема, часто звучать заяви про